Mafia II: het spel

Mafia II is de opvolger van Mafia door 2K Czech (voorheen bekend als Illusion Softworks). Het is op 27 augustus 2010 in Europa uitgebracht. Het spel is beschikbaar voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Mafia, Mafia II
Mafia II is geen rechtstreeks vervolg op het eerste deel. Aangezien Tommy uit Mafia 1 aan het eind van het spel vermoord wordt, maken we in Mafia II kennis met een nieuwe protagonist: Vito Scarletti. We volgen hem gedurende de jaren 1945 - 1951, terwijl hij zichzelf opwerkt van arme veteraan tot ervaren maffioso.

Hoewel er af en toe de opmerking “het lijkt op GTA” opduikt, doe je Mafia II daar niet voldoende eer mee aan. Waar GTA meer een arcade-spel is, richt Mafia II zich, net als voorganger Mafia, veel sterker op authentieke details. De games hebben zeker overeenkomsten, maar rondlopen in Empire Bay geeft een heel ander gevoel van rondlopen in Vice City. Ook de verhaallijn en gedachtengang van Mafia II is niet vergelijkbaar.

Het spel en de details
De details in Mafia II zijn subliem. Niet alleen ziet alles er grafisch gelikt uit, ook de sfeer die het spel ademt is opmerkelijk. De oorlogspropaganda op de billboards, de sigarettenreclame’s op de radio (die overigens 200 authentieke nummers uit de tijd ten gehoren brengt), de kleren die men draagt en de auto’s die rondrijden. En niet te vergeten een regenbui die onverwacht de kop opsteekt.
Ook de interactie van de omgeving voegt toe aan de speelervaring: het is niet ongewoon voor een groep passanten om letterlijk over een hek te klimmen wanneer jij in volle vaart op hen afrijdt. Ook zal men vol afschuw je aanstaren wanneer je een auto openbreekt om deze vervolgens “te lenen”. Wanneer er een schietpartij plaatsvindt, staan mensen op van hun bankjes, en vluchten ze weg.

Dit soort details zorgen ervoor dat het voelt alsof Empire Bay leeft. Alsof het een stad is waar je geweest zou kunnen zijn, of zoals je die kent als op televisie.

Het spel voltrekt zich als een film; ook de cut-scenes (tussenfilmpjes). Dit betekent dat invloeden door jou veroorzaakt, zoals andere kleding en beschadigde omgevingen, terug te zien zijn in de missies en de cut-scenes.

De besturing
De besturing is snel aangeleerd, zeker op de pc. Ook autorijden is kinderspel, waarbij gekozen kan worden uit een normale en een simulatie-modus. Tijdens het rijden is het mogelijk om achter de auto te kijken, of met de muis een 360*-beweging te maken.

Een opvallende nieuwe functie in Mafia II is de optie om dekking te zoeken. Door op de ctrl-toets te drukken zoekt Vito automatisch de dichtstbijzijnde schuilplek om om vijandig vuur te ontwijken. Door om te hoek is het mogelijk om op het juiste moment met een goed gemikt schot de tegenstander uit te schakelen.

De missies
Het spel bouwt zich langzaam op. Je begint met kleine vergrijpen zoals het stelen van een auto of het rondrijden van anderen. Langzaam maar zeker worden de klussen interessanter, omvangrijker en moeilijker. De meeste missies lopen uiteindelijk echter wel uit op een schietpartij; iets wat door sommigen bekritiseerd wordt. In Mafia was dit minder sterk aanwezig.

Gedurende het spel komt een scala aan authentieke wapens voorbij. Uiteraard de Thompson submachine gun en de the Colt 1911. Maar ook nieuwere wapens als de MP 40, the M3 submachine gun, en de Beretta Model 38 zijn te gebruiken.

Om je in de stad voort te bewegen kent Mafia II wederom een scala aan authentiek uitgevoerde auto’s die je kunt verdienen, stellen of kapen. De auto’s die van jou zijn, blijven echter van jou en staan in je garage geparkeerd. Het loont de moeite om hier zuinig op te zijn: het laten repareren van je auto’s, of hem voorzien van interessante upgrades kost geld. Geld dat je wellicht ook al uitgeeft aan het vullen van de benzinetank, of het rijden door de wasstraat.